רשימת מרחבים
קישורים
הנחיות לכתיבת עבודה אישית- פירמה
 
 

‏29/8/12

הנחיות לכתיבת עבודה אישית

במסגרת יחידת הלימוד החמישית יש לכתוב עבודה אישית בנוסף למטלות הקבוצתיות בפנ"מ. העבודה תעסוק בשאלת מחקר המתייחסת לפירמה במשק הישראלי.

בחירת הפירמה מהווה את החוליה הראשונה בתהליך כתיבת העבודות והיא בעלת חשיבות מכרעת בהצלחת התהליך. לפיכך מצורפות הנחיות לתלמידים לבחירת הפירמה.

בחירת פירמה

· עליכם לבחור פירמה הפועלת במשק הישראלי והמשווקת את מוצריה (סחורות או שירותים) בארץ ו/או בחו"ל.

· מספר העובדים בפירמה יהיה לפחות עשרים עובדים.

· עליכם לאתר איש קשר בעל תפקיד ניהולי (ייצור, שיווק, כספים, משאבי אנוש, ניהול כללי וכדומה) שיש באפשרותו וכן הביע את הסכמתו להעביר מידע אודות הפירמה ולהוות גורם מקשר לשאר הגורמים ובעלי התפקידים בפירמה.

לאחר בחירת הפירמה ואיתור איש הקשר עליכם למלא את המטלות הבאות:

הגשת דף מודפס הכולל את הפרטים הבאים:

· שם הפירמה.

· שם איש הקשר , תפקידו וכן מספר הטלפון בו ניתן ליצור עימו קשר.

· מידע כללי אודות הפירמה הכולל את הפרטים הבאים:

שנת הקמת הפירמה, הענף בו היא עוסקת והמוצרים העיקריים אותם היא מייצרת, שווקים בארץ ו/או בחו"ל, מתחרים, מבנה ארגוני כללי (הכולל תפקידי מטה וקו) ומספר העובדים בפירמה.

· במידה שלפירמה יש אתר אינטרנט או דפי מידע שהופקו ע"י הפירמה יש לרשום את כתובת האתר וכן לצרף את דפי המידע.

· יש להגיש לשיעור ביום ג' 4.9.12 !!!!

 

מבנה העבודה האישית

דף שער:

דף השער יכלול את הפרטים הבאים: שם העבודה (שאלת המחקר).

שם פרטי, שם משפחה.

תעודת זהות.

שם בית הספר והכיתה.

שם המורה המנחה.

תוכן עניינים :

רישום שמות הפרקים, כולל ביבליוגרפיה ונספחים, תוך ציון מספרי העמודים.

מבוא:

במבוא תוצג שאלת המחקר תוך התייחסות כללית לנושא ולשיטת המחקר, דרכי החקירה, בעלי התפקידים עמם ניפגש התלמיד קשיים בהם נתקל התלמיד בביצוע החקירה.

המבוא מהווה פתיחה לעבודה כולה הן לחלק התיאורטי והן לחלק המעשי ומטרתו להציג בפני הקורא את עיקרי העבודה. יש לכתוב את המבוא בלשון הווה (העבודה עוסקת ב ...) או בלשון עתיד (העבודה תעסוק ב ....) חשוב לשמור על עקביות בהתאם לבחירתכם.

בפסקה הראשונה של המבוא יש להציג את נושא העבודה בהיבט הרחב והכללי שלו. לדוגמה בעבודה העוסקת בקשר בין פרסום והיקף מכירות תנוסח הפסקה הבאה בסגנון הבא:

בשנים האחרונות הפרסום מהווה מרכיב חשוב ועקרי בפעילות השיווקית של הפירמה. התרחבות מדיות התקשורות יצרה ערוצי פרסום רבים נוספים.... מחקרים מצביעים על כל שפירמות רבות מקצות משאבים רבים לתכנון פעולות הפרסום ....

עבודה זו עוסקת בקשר בין הפרסום בחברת .... לבין היקף המכירות.

בפסקה השנייה של המבוא יש לתאר את נושא המחקר, השאלות עמן תתמודד העבודה, שיטת המחקר, בעלי תפקידים (אנשי קשר, מרואיינים, הקבוצה שמלאה השאלונים וכדומה). כמו כן יש להתייחס לקשיים, לאילוצים ולמגבלות בהם נתקל התלמיד במהלך העבודה.

רצוי לסיים את המבוא בהצגת השאלות המרכזיות בהן אמורה העבודה להתמקד (לשאלות אלו יש להתייחס גם בסיכום העבודה). יש לזכור שהמבוא איננו הקדמה אישית.

(היקף פרק זה כ – 1 עמ' פוליו)

חלק תיאורטי:

חלק זה יכלול סקירת ספרות מקצועית בנושא הנחקר. הפרק ייכתב תוך שימוש בלפחות 3 פריטים ביבליוגרפים (ספרים). מאמרים,קטעי עיתונות ואתרים יכולים לשמש כתוספת לשני הפריטים הנ"ל. יש להקפיד על אינטגרציה בין המקורות השונים וכן על עיבוד עצמי של המקורות. בחלק התיאורטי ישולבו מראה מקומות מתוך הפריטים הביבליוגרפים, תוך ציון מספרי העמודים.

(היקף החלק התיאורטי 15 - 10 עמודים)

חלק מעשי:

חלק זה יכלול סקירה כללית על החברה בה ערך התלמיד את המחקר (מיקום, מוצרים, מספר ובדים, שווקים בארץ ו/או בחול וכדומה, היקף סקירה זו עד עמוד אחד).

לאחר הסקירה יציג התלמיד את שיטת המחקר ואת הממצאים בנושא הנחקר. הפרק ייכתב תוך שימוש במושגים ותיאוריות הלקוחים מהחלק התיאורטי של העבודה. השימוש בממצאים יעשה תוך הפנייה לנספח המתאים ולשאלה המתאימה.

בפרק המעשי תהיה התייחסות מעשית לנושאים ולתיאוריות שהוצגו בפרק התיאורטי (מומלץ לשמור על אותם פרקים כמו בחלק התיאורטי)
אין לכלול את טפסי הראיון ו / או את השאלונים בפרק זה. מקומם בנספחים.

(היקף החלק המעשי 4-5 ע')

סיכום:

דיון בממצאים והשוואת הממצאים עם החלק התיאורטי תוך הסקת מסקנות. ניתן להציג בפרק זה טבלת השוואה.

בכתיבת הסכום יש להקפיד על הכללים הבאים:

· אין לחזור בסכום על דברים שנכתבו בעבודה.

· יש לבסס כל מסקנה על מידע מתוך העבודה (חלק תיאורטי ומעשי).

· יש להתייחס לשאלות שהועלו במבוא. לדוגמה, ניתן לראות כי על פי הממצאים (להפנות לנספח המתאים) כי הפרסום תורם להגדלת היקף המכירות......

(היקף פרק זה 1 ע')

רשימה ביבליוגרפית:

רשימת המקורות בהם נעשה שימוש בעבודה לפי כללי הרישום הביבליוגראפי (ראו פירוט בהמשך).

נספחים:

בנספחים יכללו הראיון (כולל השאלות והתשובות), השאלון (כולל השאלונים שמולאו) וכן מקורות ונתונים רלבנטיים עליהם הסתמך התלמיד בכתיבת העבודה. אין לכלול בחלק זה חומרים שבהם לא נעשה שימוש בעבודה.

שיטת המחקר בחלק המעשי: איסוף הנתונים יעשה ע"י אחת או יותר מהשיטות המקובלות במדעי
החברה: ראיון, שאלון, ניתוח תוכן.
כאשר התלמיד מסתמך על ראיון בלבד, הראיון יכלול לפחות 20 שאלות (לא כולל שאלות רקע) הראיון ייערך עם אנשי הקשר ובעלי התפקיד המתאימים בחברה. 4-5 שאלות צריכות להתייחס למשתנה התלוי.
כאשר התלמיד מסתמך על ראיון עם איש קשר ושאלון המופנה לעובדים או ללקוחות, ניתן להעביר 10 שאלונים בלבד. במקרה זה השאלון יכלול 5 שאלות בלבד.

הנחיות לרישום ביבליוגראפי:

הרישום הביבליוגראפי נועד לאפשר חזרה מדויקת על התהליך של איסוף המידע והסקת המסקנות.
הרישום הביבליוגראפי כולל:

רישום ביבליוגראפי בגוף העבודה - כאשר מסתמכים על מקור ביבליוגראפי כלשהו, או כאשר מביאים דברים בשם אומרם.

רשימה ביבליוגרפית בסוף העבודה: פירוט כל מקורות המידע בהם נעשה שימוש בעבודה.

הנחיות לכתיבת רישום ביבליוגראפי בגוף העבודה ( בחלק התיאורטי):

רישום מראה המקום בסוף המשפט או הפסקה או בתחתית העמוד. יש לציין את מספרי העמודים.

לדוגמה: (גוטמן, 1998, עמ' 101)

הנחיות לכתיבת רשימת הביבליוגראפיה בסוף העבודה:

כתיבת המקורות תתבצע על פי סדר האלף בית של שמות המשפחה של המחברים.

יש לציין תחילה את המקורות בעברית ואחר כך את רשימת המקורות הכתובים באנגלית.

חשוב לשים לב להבדלים בכללי הרישום של ספר, מאמר, כתבה מתוך עיתונות ואתר אינטרנט.

דוגמאות:

רישום ספר:

שם משפחה מלא של המחבר, האות הראשונה של השם הפרטי , השנה בסוגריים, כותר הספר מודגש או בקו תחתון או בגופן מודגש או נטוי, שם ההוצאה ומקום ההוצאה.

בין שם המשפחה לאות הראשונה של השם הפרטי, יבוא פסיק. לאחר ציון השנה בסוגריים תבוא נקודה. לאחר כותר הספר תבוא נקודה, לאחר שם ההוצאה יבוא פסיק, ולאחר מקום ההוצאה תבוא נקודה.

לדוגמה: ג'ניס, א. (1991) . תהליך קבלת החלטות. משרד הביטחון, תל אביב.

רישום מאמר:

שם משפחה של המחבר, האות הראשונה של השם הפרטי, השנה בסוגריים , שם המאמר בגרשיים , שם כתב העת מודגש או בקו תחתון או בגופן מודגש או נטוי, שם ההוצאה ומקום ההוצאה ומספרי העמודים בהם מופיע המאמר.

לדוגמה: וולף, ר. (2003). "קבלת החלטות בצוות ולמידה מטעויות כאמצעי לשיפור האפקטיביות

הארגונית". ניהול כרך 4 ,עמ' 34 – 36.

רישום כתבה מתוך עיתונות:

שם משפחה של המחבר, האות הראשונה של השם הפרטי, שם המאמר בגרשיים , שם העיתון מודגש או בקו תחתון או בגופן מודגש או נטוי, תאריך פרסום.

דוגמה לרישום מאמר מהאינטרנט:

שם משפחה של המחבר, האות הראשונה של השם הפרטי, שם המאמר בגרשיים , כתובת מדויקת של האתר מודגשת בקו תחתון או בגופן מודגש או נטוי, ותאריך פרסום/עדכון.

את העבודה יש לכתוב בגופן david , גודל גופן 12 ומרווח של 1.5 בין השורות.

קריטריונים להערכת העבודה על ידי הבוחן החיצוני:

הקריטריונים

ניקוד באחוזים

1. מבוא – כתוב על פי הקריטריונים שהוצגו לעיל. (יש לזכור שהמבוא איננו הקדמה) 5%

2. פרק תיאורטי – התאמת החומר הביבליוגראפי לנושא כפי שהוגדר. שימוש נכון בחומר

הביבליוגראפי . עיבוד החומר ולא העתקתו. 35%

3. שימוש בשיטות איסוף הנתונים – בראיון או בשאלון אישי יש לבדוק את איכות

השאלות שנשאלו ובאיזו מידה הן מקיפות ורלוונטיות לנושא. 15%

4. היישום בפירמה – התייחסות מעמיקה ומקיפה לנושא כפי שמשתקף במציאות
בפירמה (הפרק המעשי). יש לבדוק האם ההתייחסות תיאורית בלבד או מתייחסת
למושגים ולתיאוריות שהוצגו בפרק העיוני. 25%

5. סיכום – דיון בממצאים וניתוחם תוך השוואה והסקת מסקנות משני חלקי העבודה,
העיוני והמעשי. 8%

6. רישום ביבליוגראפי בגוף העבודה – עד כמה הקפיד הכותב לתעד את הרשימה
הביבליוגרפית בגוף העבודה בהתאם לשיטת הרישום שבחר. 5%

7. רשימה ביבליוגרפית בסוף העבודה. 3%

8. עברית תקינה ועריכה נאותה של העבודה 4%



הרכב הציון הסופי של העבודה:

הציון הסופי של העבודה מורכב מציון של המורה המנחה (70%) ומציון של בוחן חיצוני (30%).

הציון של המורה המנחה מתייחס לתהליך כתיבת העבודה ולהערכת התוצר הסופי. לכן, במהלך כתיבת העבודה על שלביה השונים, חובה על כל תלמיד להגיש את תוצריו לצורך קבלת משוב לגבי כל חלק וחלק של העבודה. לא יינתן ציון לתלמיד שיגיש תוצר סופי בלבד.

הציון של הבוחן החיצוני מורכב מהערכה של העבודה בהתאם לקריטריונים שהובאו לעיל וכן מציון בחינה בעל פה על העבודה.