מגמת מדעי החברה-
נירית רקוץ-רכזת המגמה
       בדקו כעת

סיור המגמה במכון סאלד

במסגרת הכנת עבודת הגמר ביחידה החמישית בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה, יצאנו לסייר בספרייה המדעית של מדעי החברה בארץ – בספריית מכון סאלד בירושלים.

התלמידים התוודעו לראשונה למחקרים ישראליים בתחומים אלו ונחשפו לעבודות גמר לתואר מ.א. ודוקטורט, מהחדשות ביותר  - שנכתבו בעשור האחרון בעיקר.

השתתפנו בסדנה אורקולית בנושא כעתיבת עבודת חקר וקיבלנו הדרכה וסיוע בשמוש בספריית המכון, משירה הספרנית, (אותה נראה גם בתמונות).

להלן ציטוטים מדברי התלמידים והתרשמויותיהם:

מאיה חביב: בשבוע שעבר ביקרנו במכון סאלד,הביקור היה חוויתי,מעניין ומתמצת.הידע הנרחב בספרייה עזר ואני מאמינה שעוד יעזור בהמשך תהליך העבודה, גילינו דברים חדשים בנושא עליו בחרנו לערוך את עבודתינו. הקושי היה בלמצוא את הספרים, אך זהו קושי מזערי

רוני דניאלי:  כחלק מעבודתנו על היחידה החמישית במגמת הפסיכולוגיה-סוציולוגיה הגענו למכון סאלד אשר נמצא בירושלים. במכון סאלד אפשר למצוא מאמרים, כתבי עת, מחקרים שאלונים ועוד, בנושאים שונים ביניהם פסיכולוגיה. אחרי בחירת הנושא לעבודה (שנעשתה בכיתה) הגענו לספרייה כדי לחפש חומרים שיעזרו לנו לכתיבת העבודה. התחלנו את היום בהסבר וסרטון על המקום ועל דרך חיפוש המקורות, עברנו לחיפוש חומרים במחשבים בליווי עזרת צוות המקום ולבסוף (אחרי שמצאנו את החומרים שכול אחד צריך לעבודתו) ניגשנו לחיפוש הספרים בספרייה עצמה. אספנו את החומרים שמצאנו לנכון לקחת, וישבנו ועברנו על עמודים שיכולים לעזור לנו. דרך זאת מאוד תרמה לידע שלנו בכמה היבטים. מצד אחד חיפוש חומרים בספריות (שכיום לא נמצאים בשימוש רב על ידי בני נוער) ומצד שני למדנו דברים חדשים אשר קראנו במאמרים. אחרי שמצאנו הלכנו למכונות הצילום שם עמדנו וצילמנו את החומר שרצינו לקחת הביתה.

יום זה תרם לעבודתנו על היחידה החמישים מכיוון שמצאנו חומרים שלא היינו מוצאים במקום אחר בוודאי שלא באינטרנט. בנוסף היה מעניין לראות איך הדברים במקום היו מסודרים ואיך המקום עובד. אני בטוחה שביקור זה יניב תוצאות אשר יבואו לידי ביטוי בעבודה הכוללת.

יובל צדוק: הסיור תרם מאוד לעבודתנו, גרם לנו להתנסות במציאת עבודות קודמות בסוציולוגיה או בפסיכולוגיה, לעיין בנושאי החקר השונים ולהרחיב את אופקינו. הסיור תרם לי לחוויה האישית ויתרה מזאת קידם אותי מאוד בשלבי עבודת החקר שלי.

שירן לוי: היה נחמד בסיפריית מכון סאלד, מאיה ואני מצאנו מידע שיכול לעזור לנו בעבודתינו.

נועה מרגוליוסבספריית מכון סאלד חיפשנו מקורות מידע מתוך מחקרים שיהוו בסיס לעבודת חקר שנעשה במהלך השנה. החיפוש נעשה בקבוצות והיה כיף לעבוד ביחד עם כולן. הסיור תרם לעבודתנו אבל לדעתי הוא יכל להיות קצר יותר. בסך הכל אווירה טובה.

מעין דקל: הביקור בספריית מכון סאלד היה מאוד מעניין ומהנה, בהתחלה אני וחברתי קצת התקשנו אך עם הזמן הבנו את משימתנו והצלחנו, עם קצת עזרה מהחברות.

תמרי גירוןהביקור היה מעניין וכיף, זה עזר לנו מאוד להתקדם בעבודה ולמצוא חומר שלא היה לנו קודם.

לימודי פסיכולוגיה סוציולוגיה הזדמנות מדהימה-הקלק לפרטים
תוכנית הלימודים בסוציולוגיה עוסקת בקשר שבין האדם והחברה הסובבת אותו.שתי היחידות הנלמדות כיום עוסקות בתרבות בה אנו חיים, המשפחה בעבר לעומת המשפחה הפוסט-מודרנית, השפעת הסביבה על עיצוב אישיותו וחייו של האדם לאורך חייו וכן הקבוצה החברתית כמרכיב חשוב בחיי הפרט והחברה.

גורלו של אדם אינו נתון אך ורק ביד המקרה, האדם אינו מנותק מן הסובב אותו, ומחשבותיו ומעשיו אינם נקבעים אך ורק על ידי מה שמכונה בפי הפילוסופים
"רצון חופשי". נהפוך הוא, כל אחד מאתנו מקבל מדי יום החלטות חשובות במישור האישי, אך הוא מחליט זאת במסגרת הזירה הרחבה יותר המכונה
"חברה"-המשפחה, בית הספר, הקהילה או העולם הגדול.
התבונה הסוציולוגית היא ביסודה הכרה בכך שהעולם החברתי מכוון את מעשינו והכרעותנו כשם שחילופי העונות משפיעים על האופן שבו אנחנו מתלבשים או מבלים. ומאחר שהסוציולוגים יודעים רבות על דרכי פעולתה של החברה,
הם יכולים לנתח ולנבא במידה לא מבוטלת שלדיוק כיצד נתנהג בעתיד
מישוניס, ג "הפרספקטיבה הסוציולוגית "
בתוך סוציולוגיה האוניברסיטה הפתוחה 1999
אשה משבט ההמר באתיופיה, בעלת תסרוקת מסורתית - רסטות מרוחות בחמאה לצוארה 2 שרשראות: העליונה מפלדה - מסמלת את הסטטוס שלה כאשה נשואה והראשונה לבעלה השרשרת השניה עשוייה מאלומיניום ומסמלת שלבעלה יש עוד נשים בנות שבט ההימבה בנמיביה, במבט הבוחן את האינטרקציה שבין בנות השבט האחרות לבין האנשים הזרים,הלבנים כל התמונות צולמו בשנת 2010 ולצידן הימיני יש כיתוביות עם הסברים לתמונה.
לצפייה : התמונות

רשמים מהביקור
לכניסה לגלרית התמונות

חדשות המרחב

ביקור המגמה בשכונת השומרונים-רשמים (יום ראשון, 02/12/2012, 07:24)

הסיור של מגמת פסיכולוגיה - סוציולוגיה אצל השומרונים בחולון 2.11.12

מדברי התלמידים במגמה:

עומר בר (י"ב 5) – "קיבלנו הרצאה מרתקת ומעמיקה על השומרונים. עמדנו על השוני שלהם מהיהודים אך למדנו גם על הדמיון שבינינו. מגוון הסוכות היה מרהיב והצורות והצבעים היו מרשימים ביותר. סיור מלמד ומעשיר".

גל בניטה  (י"ב 5) – "היה מדהים להכיר את התרבות של השומרונים, את הדומה והשונה בינינו  J".

ומתגובות המורים המלווים:

ציפי רהט (מורה לתנ"ך): "לי  באופן  אישי  הייתה  חוויה  מאלפת  כמי  שעוסקת  בהיבט  המקראי. הסיור  היה  מרתק  מעשיר ומעורר  מחשבה. אני  בטוחה  שגם  התלמידים  יצאו  מאד  נשכרים".

אציק רייכר (מורה לסוציולוגיה): - "היה מקסים"

נירה גל (מורה לפסיכולוגיה): "זה היה יום מענג, מעשיר ומעניין. נהניתי לראות את הנאת התלמידים מהסיור  אצל השומרונים והתעניינותם בתכני ההדרכה ובסוכות המיוחדות שלהם.

התלמידים צילמו ואף זכו לשיעור סוציולוגיה "על גלגלים" –תודה לאיציק רייכר על החידון שערך בנושא, בעת שישבנו במתנ"ס של השומרונים בחולון".

בסיומו של הסיור התלמידים אף קיבלו תשורות סמליות: מחזיקי מפתחות עם כתוביות בשפה השומרונית העתיקה.